Každý deň je príležitosť na úsmev! 

Pod pohrebným mesiacom

08.03.2024

Knihou Špina si autorka získala moju pozornosť, no knihou Pod pohrebným mesiacom si ma získala úplne celú - od korienkov vlasov až po malíčky na nohách. Kniha opäť potvrdila jej kvality, a dovolím si povedať, že sa mi páčila ešte viac ako predošlá.

Barbora je naozaj veľmi talentovaná a nadaná, a som veľmi rada, že na Slovensku tak excelentne zastupuje ženy medzi prevažne mužskými autormi detektívok, trilerov a celkovo krimi. Veľká škoda, že náš knižný trh je veľmi malou rybou v oceáne celosvetových knižných vydavateľstiev, pretože rozhodne je svetová autorka a jej príbehy by mohli úplne v pohode konkurovať aj zahraničným autorom s nálepkami "NY bestseller". 

Nový prípad pre kapitána Dávida Maiznera a jeho pomocníka Dominika je opäť premyslený do detailov, svojim spôsobom je veľmi krutý pre viacerých ľudí a pre jedného z dvojice detektívov aj veľmi osobný. Nesie v sebe témy nenaplnenej lásky, nevraživosti až od čias strednej školy, túžby po pomste a nevypovedaných klamlivých krívd. Autorka skvele vystihla fakt, že niektoré krivdy v sebe ľudia živia dlhú dobu a nezastavia ich ani morálne hranice pred túžbou ublížiť. 

Klára, odvrhnutá spolužiakmi a výkvet triedy, sa zapletie do vraždy spolužiaka Alexa, ktorý je zároveň jej nenaplnenou láskou. Od začiatku je jasné, že aj ona patrí medzi obete, aj keď žije. Napriek tomu, že v čase vraždy bola pravdepodobne na mieste činu s obeťou, nie je schopná spomenúť si na detaily. Pociťujete súcit a akosi podvedome tušíte, že aj ona je tá, ktorej bolo ublížené, čo sa neskôr potvrdí. Musím vzdať hold autorke, že sa naozaj nebojí tvrdých a surových scén, pri opise jednej konkrétnej mi bolo ako žene veľmi ťažko, ale aj to patrí do takýchto prípadov. Príbeh okorení aj fakt, že Klára je známou Dominika a tak sa prípad okamžite stane osobným aj pre neho.

Podozrenia na vraha sa každou kapitolou menia, váhate a dedukujete spolu s našou detektívnou dvojkou, pričom odhalenie je skvele prepojené s celým príbehom a aj keď sa dá považovať za prekvapivé je dosť logické. Naozaj neviete odhaliť, kto je za to vinný, aj keď do basy na doživotie by ste najradšej posadili viacerých. Musím vyzdvihnúť postavu Stany, aj keď patrí k tým negatívnym, bola napísaná výborne a od prvej zmienky o nej mi dvíhala žlč. Veľmi nepríjemná, hnusná žena, Naopak k Alexovi a Kláre som cítila ľútosť, autorke sa podarilo vo mne vzbudiť vlnu súcitu a nevedela som sa preniesť cez neprávosť, ktorá sa im stala. Po dočítaní príbehu som dokonca cítila túžbu dozvedieť sa o Kláre viac a nie som asi pripravená sa s ňou len tak rozlúčiť, prirástla mi k srdcu a veľmi by som jej želala, aby našla šťastie.

Veľmi sa mi páčilo tiež využitie postupného odkrývania spomienok Kláry a jej pohľad, ktorý do príbehu priniesol vždy niečo nové. Kniha sa mi páčila dokonca ešte viac ako spomínaná Špina práve pre prepojenie vraha s obeťou, ktoré nie je jasné úplne od začiatku, ale aj pre väčšie vnesenie osobnej roviny Dominika, ktorý dostáva stále väčšiu šancu prejaviť sa.

Napriek tomu, že príbeh je naozaj ťaživý a nie práve pre citlivé povahy, nakoľko autorka sa nebojí aj opisu tvrdých scén, musím uznať, že sa číta naozaj ľahko. Nie, že by ste boli necitlivý k dianiu, ale autorka vhodne volí slová, a príbeh má plynulý dej. Nemusíte sa v ňom vracať, tápať a domýšľať si odpovede, pretože všetko v pravý čas dostanete. 

Dávida ani nejdem komentovať, aj keď viem, že takého chlapa by som pri sebe asi nezniesla, ako kolegu by som ho pravdepodobne milovala. A milujem ho aj ako postavu! Dr. House medzi kriminálnymi detektívmi! Naozaj, perfektne vie dať poznámku tam, kam sa hodí, nepripúšťa si zbytočne prípad k telu a totálne žeriem jeho schopnosť poslať do prdele každého, kto ho nejako vytočil a je jedno, či je to mama, šéfka alebo podozrivý. Veľmi tiež oceňujem jeho lojalitu voči Dominikovi a to, ako mu kryl chrbát aj keď sám s jeho činmi nesúhlasil.

A teda! Už teraz sa veľmi teším na ďalšie pokračovanie, nie len vďaka DOKONALÉMU epilógu, pri ktorom mi až prebehol mráz po chrbte, ale najmä preto, že Maizner bude tatko! Veľmi sa teším na jeho poznámky k životu s novorodencom :D 

TOTO SI URČITE PREČÍTAJTE!


KNIHU ODPORÚČAM ČITATEĽOM, KTORÍ MILUJÚ DRSNÉ ZÁPLETKY A SVOJSKÝCH VYŠETROVATEĽOV


Obsahové varovanie:

° brutálna vražda

° viacnásobné znásilnenie

° šikana

Pozitíva knihy:

+ postava detektíva Maiznera

+ aj napriek ťažkej téme a zápletke ľahkosť a plynulosť čítania

Negatíva knihy:

- X 

Názov: Pod pohrebným mesiacom

Autor: Barbora Bernátová

Počet strán: 336

Rok vydania: 2024 

Väzba: pevná väzba

Vydavateľstvo: SAGA

ISBN: 9788097432089


ZA POSKYTNUTIE KNIHY NA RECENZIU ĎAKUJEM AUTORKE BARBORE BERNÁTOVEJ.


Kliknutím na obálku knihy si môžete zakúpiť knihu: