Každý deň je príležitosť na úsmev! 

Špina

26.02.2023

Skvelá detektívka, kde obeť vôbec nie je tak nevinná, ako sa navonok môže zdať. Alebo hej?

Toto bola moja prvá kniha od autorky a po jej dočítaní viem s istotou povedať, že si prečítam aj prvú časť série, a aj každú ďalšiu, ktorú napíše. Píše výborne, pútavo, slová skladá perfektne, dialógy sú napísané tak, že si ich prehrávate v hlave od slova do slova, nebojí sa ani tvrdších slov, ktoré sa k postavám výborne hodia, aj keď osobne nadávky v knihách nepotrebujem. Primerane nadávkovala časť vyšetrovania k osobnejšej časti postáv, takže na jednej strane nemáte pocit, že čítate iba bezduché pátranie po vrahovi, a na druhej strane z toho nie je román v popredí vraždy. Do bodky to tak naplnilo označenie detektívny román,

Pri korčuľovaní po zamrznutom jazere objaví partia teenagerov pod ľadom telo už v štádiu rozkladu. Na miesto je ihneď zavolaný kapitán Dávid Maizner, svojrázny vyšetrovateľ, s nováčikom nadporučíkom Dominikom Tóthom. Obeťou je stredoškolský profesor, ktorý rozhodne nedbal na mravnú výchovu mládeže, a vďaka jeho promiskuite a novátorským metódam vyučovania mal nepriateľov viac než dosť. Takmer každý v jeho okolí mal motív aj príležitosť zavraždiť ho. A tak sa začína rozpletanie rozličných vzťahov medzi učiteľmi, študentami, milenkami, manželkami, a tieto označenia sa niekedy až zvrátene prelínajú.

Zamilovala som si postavu Dávida, ktorý bol síce z veľkej časti povahovo na facku, ale ja som mu to jeho správanie úplne žrala, prišiel mi ako verzia Dr. Housa len v policajnom prevedení - sarkastický, prehnane úprimný bez akéhokoľvek filtra, na nič sa nehral, nepoznal hranice medzi súcitom, empatiou a hulvátstvom, perfektne sa mi na túto úlohu hodil. Niektorí čitatelia mu jeho správanie vyčítajú, ale ja som vďačná autorke, že jeho postava je presne taká, akou ju vytvorila. Môže sa to zdať trochu ako stereotypné klišé, ale mne to vôbec nevadí. V jeho povolaní musí byť človek tvrdý, nemôže sa nechať zlomiť, a svojím spôsobom musí v ľuďoch dokázať vyvolať akúkoľvek reakciu, ktorá by mu pomohla posunúť sa ďalej. Presne taký je aj on - svojimi uštipačnými a sarkastickými poznámkami vždy vedel zasiahnuť citlivé miesto každého, koho vypočúval, a dostať z nich tak pravú nefalšovanú emóciu. Jeho osobný život bol nemenej zaujímavý, bavil ma a ešte viac ma to približovalo k postave. Nebol tak pre mňa len vyšetrovateľom, ale predovšetkým reálnou postavou.

Aj jeho kolega Dominik mal niečo do seba, spočiatku nenápadný, no keď sme nakukli pod jeho pokličku, tiež riadna klasa. Tam, kde Dávid prilial do ohňa on následne hasil, ale aj on vedel povedať trefé poznámky a prekvapiť tak aj Dávida. Skvele sa dopĺňali a na to, že to bol ich prvý spoločný prípad perfektne táto dvojica spolu sadla. Nie som si síce istá, či by jeho vedľajšia aktivita v realite ostala tak dlho v tajnosti, keďže ako policajt by mohol byť s touto činnosťou podľa mňa ľahko ohroziteľný, ovplyvniteľný a aj konfrontovaný.

Ostatné postavy, najmä teda žiaci obete boli na facku, drzí fagani a ja dúfam, že to nebola väčšinová vzorka tejto generácie, lebo sme potom pekne v pr*eli. Postáv tu však bolo pomerne dosť, čo miestami trošku miatlo. Občas som sa strácala v menách mileniek, či vedľajších postáv, ktoré sa v príbehu mihli okrajovo, aj keď tvorili výrazný prvok vo vyšetrovaní. Najmä ak sa používali ich priezviská, bolo ťažšie si ich priradiť. Určite by tomu pomohol zoznam postáv, aj keď je mi jasné, že pri detektívke je to náročné, pretože to môže mnohé prezradiť. 

K samotnému deju nemám čo vytknúť, dej plynul svižne, krátke kapitoly ho posúvali rýchlo vpred, a veru postupne sa človek prichytil pri tom, že obeť ani neľutuje. Aj napriek tomu, že páchateľ bol od začiatku pre mňa podozrivý, predsa len ma rôznymi indíciami a domnienkami autorka stále držala v napätí, a v prekvapivom rozuzlení som ostala aj zaskočená. Opäť sa mi však potvrdilo, že zamlčaná pravda môže mať veľké dôsledky, až tak, že si ju odnesiete do hrobu. K vyšetrovacím postupom  a právnym zákonitostiam sa vyjadriť neviem, pretože túto problematiku naštudovanú nemám, ale rozhodne som v príbehu nezaznamenala nič, čo by mi nedávalo logickú súvislosť, alebo ma to vyrušovalo. Všetko do seba postupne zapadalo. 

Ako som spomínala v úvode, určite siahnem aj po prvej knihe od autorky, niektorí čitatelia ju považujú za ešte lepšiu, ako je Špina, tak som naozaj zvedavá. 

Jedno však viem povedať s istotou a to, že Barbora Bernátová písať vie, jej talent je zrejmý a ja som šťastná prešťastná, že detektívky na Slovensku nepíšu iba muži, ale aj ženy. Veľmi autorke držím palce. 

4,5⭐️ /5 

Názov: Špina 

Autor: Barbora Bernátová

Počet strán: 304

Rok vydania: 2022

Väzba: pevná väzba

Vydavateľstvo: Vydavateľstvo Saga

ISBN: 9788097432010


KNIHU ODPORÚČAM ČITATEĽOM, KTORÍ MAJÚ RADI DETEKTÍVNE ROMÁNY S VÝRAZNÝMI A DRZÝMI POSTAVAMI.


Obsahové varovanie:

° HIV

° drogy

° sex s mladistvými

Pozitíva knihy:

+ zaujímavá zápletka 

+ výrazná hlavná postava

+ neopozeraný námet

+ autenticita písania

Negatíva knihy:

- zmätok vo vedľajších postavách, ktoré sa objavovali sporadicky