Každý deň je príležitosť na úsmev! 

Chlad ohňa a chuť kokaínu

27.02.2024

O svojich nadpriemerných kvalitách v písaní ma Monika Wurm presvedčila už v knihe Pakistanská princezná, ktorá patrila k jedným z prekvapení minulého roku. Preto som si bola takmer istá, že kniha Chlad ohňa a chuť kokaínu sa mi bude veľmi páčiť, pretože neverím tomu, že autorka s tak čistým a krásnym spisovateľským prejavom by mohla napísať zlú knihu

Tentokrát nás vzala do Kolumbie, kde nás rozhodne nečaká krásny romantický príbeh, ale stret s tvrdou realitou drogových kartelov. Ako už kniha napovedá, ocitneme sa na miestach, kde sa pracuje s tvrdými drogami, s kakaínom. Malá Valentína je dcérou plantážnikov, ktorý pestujú kokaín a predávajú ho miestnemu mafiánovi. Spravia však chybu a dávku predajú aj jeho konkurentovi, čo znamená, že musia za svoju vinu zaplatiť. Formou splátky sa stane malá Valentína, ktorá sa tak dostane do domu patróna Estebana, v ktorom na ňu čaká nový svet. Je však skutočne taký krásny, aký jej ho prezentujú? A čo sa stane, keď Valentína padne do oka Fábiovi, dedičovi impéria, pre ktorého je však zakázaným ovocím? Ako vieme, to chutí najlepšie. 

Priznám sa, hrdlo mi stiahlo už v úvodnej kapitole, keď som čítala o krutých osudoch viacerých detí, ktoré zaplatili za previnenia svojich rodičov. Autorka sa s tým naozaj nemazná a stret s realitou kolumbijských kartelov je tak pre čitateľa veľmi tvrdý. Príbeh sme síce pozorovali očami malého osemročného dievčatka, ktoré nechápalo, čo sa okolo neho deje, nevedelo si zaradiť, že dotyky od starších mužov nie sú v poriadku a reči, ktoré hovoria nie sú len také obyčajné vety. Autorka výborne ukázala, aká čistá a nevinná je v tomto ohľade detská myseľ, no ja ako dospelý čitateľ som viackrát bojovala so znechutením.

Ako Valentína rástla, príležitostí a vnemov okolo nej pribúdalo, no autorka ju stále nechala žiť v nevedomosti prostredníctvom postavy Patróna, ktorý ju všemožne chránil od nástrah reálneho života. Keď však prišiel moment, kedy bola po nešťastnej udalosti nútená utiecť, očakávala som, že jej nevinnosť bude kruto zlomená. Preto ma trošku prekvapilo, že bola stále rovnako naivná ako dieťa. Toto je azda jediná "výčitka", ktorú k celému príbehu mám. Čím viac sa Valentína dostávala do nebezpečných situácii, tým viac som mala problém veriť šťastene, ktorá ju obklopovala. Naozaj neverím, že v realite by sa jej podarilo tak ľahko vyviaznuť. 

Čo sa týka iných postáv, autorka ich napísala výborne, skutočne máte viackrát pochybnosti, či ich úmysly s Valentínou sú úprimné, ale im ide len o ich dobro. Naozaj každá jedna postava mala buď nejaké tajomstvo, alebo nekalé úmysly. či už to bola najlepšia priateľka Valentíny, jej snúbenec Mateo, patrón Ernesto a dokonca aj samotný Fábio. Jediná postava, ktoré mi bola nepríjemná už len na prečítanie je Névio, čo sa mi v podstate v závere aj potvrdilo. 

Fábio bol presne ten typ hlavného hrdinu, o ktorom neviete, či ho máte milovať alebo nenávidieť. Autorka ho vykreslila výborne, celú dobu je okolo neho aura zloducha, ale je skutočne tým zloduchom on? Nie je tiež obeťou jeho postavenia v drogovom karteli? 

Dynamika samotného príbehu bola výborná. Striedali sa pokojnejšie pasáže s tými akčnejšími, čitateľ mal tak príležitosť postupne spracovávať všetko, čo sa udialo. Okrem toho kniha skrýva aj viaceré krásne myšlienky, ktoré stoja za zamyslenie. Počas čítania sa tak rozhodne nebudete nudiť, ale ani neskončíte na konci knihy unavení z prekombinovaného príbehu. Ten je sám o sebe jasne definovaný prostredím a témou, v ktorom sa odohráva.

Veľký klobúk dolu dávam autorke za naštudovanie si niektorých vecí ohľadom pašovania drog. Táto pasáž mi ostane asi naveky vypálená do mysle a bude pre mňa veľkým mementom toho, ako sa máme vlastne dobre. To, čo musia pašeráci nedobrovoľne podstúpiť a akému riziku sa vystavujú je pre mňa, človeka, ktorý sa s ničím takým doteraz našťastie nestretol, nepredstaviteľné. Minimálne túto pasáž by som dala vytetovať na chrbát všetkým dílerom, ktorí sú úplne ľahostajní k osudom týchto ľudí. Je veľmi smutné, že takého niečo sa v tomto storočí stále deje. 

Spomínala som záver príbehu a práve ten mi spôsobil šok vo viacerých ohľadoch. Nie len surovosťou určitých scén, ale aj cliffhangerom, ktorý autorka doslova odpálila a nechala nás teraz pomaly horieť túžbou po ďalšej časti.  Veľmi sa na pokračovanie príbehu teším a som zvedavá, aké osudy si pre hrdinov autorka pripravila. Jedno je však isté, čaká nás určite veľa drámy.

Za mňa je to ďalšia kniha od autorky, v ktorej potvrdila svoje kvality. 


KNIHU ODPORÚČAM AK MÁTE RADI DRSNEJŠIE PRÍBEHY, TÉMU DROGOVÝCH KARTELOV A VEĽMI NEČAKANÉ KONCE.


Obsahové varovanie:

° smrť

° sexuálne násilie, znásilnenie

° pašovanie drog

Pozitíva knihy:

+ striedajúca sa dynamika

+ uveriteľnosť témy

+ štýl autorky

Negatíva knihy:

- postupne málo uveriteľná naivita hrdinky

Názov: Chlad ohňa a chuť kokaínu 

Autor: Monika Wurm

Počet strán: 420

Rok vydania: 2023

Väzba: pevná väzba

Vydavateľstvo: Monika Wurm

ISBN: 9788057049302


Kliknutím na obálku knihy si môžete zakúpiť knihu: