Každý deň je príležitosť na úsmev! 

V kleci

20.02.2024

Áno! Áno! Áno!

3x áno tejto knihe. Zistila som, že triler počúvaný v audiopodobe má pre mňa úplne iný rozmer, ako keď ho čítam sama. Jasné, aj čítanie má svoje plusy, ale to, ako vedia interpreti pracovať s hlasom, hudba na pozadí a celkové spracovanie, vytvára z knihy úplne iný zážitok. Zrazu sa priamo cítite byť súčasťou vyšetrovacieho tímu, v ďalšej sekunde ste priamo v hlave narušeného psychopata, či prežívate strach spolu s obeťou. Krimi, detektívky a trileri milujem, no až pri audioknihách z týchto žánrov ich dokážem naplno precítiť

Musím uznať, že autorke sa podarilo napísať naozaj výnimočný príbeh, v ktorom sa prelína mytológia, detektívne prvky a aj veľmi podrobné psychologické pozadie založené na skúmaní mozgov vrahov. To, ako Cooperová dokázala prepojiť viaceré zdanlivo vyriešené prípady minulosti, ale aj nové techniky a objavy vo vyšetrovaní, ktoré nám boli predstavené naozaj skvelo dopĺňali postupnú skladačku.

Sayer Altairová, neropsychologička, ktorej výskum spočíva v odhaľovaní skrytých zákutí mozgov sériových vrahov, pretože verí, že podnety k násiliu sú ukryté práve v ňom, je povolaná k desivému prípadu. V opustenom dome sa nájde klietka, v ktorej je zamknuté mŕtve dievča, ktoré evidentne umrelo na podvýživu a kruté zaobchádzanie. Vedľa nej je uložené umierajúce šteniatko. Dievčaťom nie je nik iný, ako dcéra kandidáta na prezidenta, preto sú prvotné dohady rôzne. FBI a agentka Altairová okamžite pociťujú tlak na odhalenie vinníka, prípad je ostro sledovaný médiami, a ako sa neskôr ukáže aj samotným vrahom, ktorý nevraždil prvý krát. Keď však prípadov pribúda a dôkazy sa postupne rozsypú jeden po druhom, začína krutý zápas o čas, pretože niekde v klietke práve umiera ďalšie dievča.

Sayer bola sympatická hrdinka, aj keď neviem prečo práve pri nej som si položila otázku, prečo majú autori tendencii vždy vyšetrovateľom naložiť na plecia nejaké osobné traumy. Altairová nie je výnimka, po smrti snúbenca sa utiahla a všetku energiu venuje do svojho výskumu. Keď ju poveria vedením prípadu dievčat v klietke netušila, že počas neho sa k nej dostanú aj informácie o jeho smrti. Na pozadí vyšetrovania sa tak opäť otvára jej osobná trinásta komnata, s ktorou, predpokladám, bude autorka pracovať aj v nasledujúcich častiach. 

Páčili sa mi aj zvolení členovia jej blízkej skupiny na vyšetrovanie. Myslím, že vytvorili skvelý tím a hlavne sa mi veľmi páčilo poukázanie na to, že aj zranený a zdanlivo odpísaný policajt môže byť naďalej plnohodnotným členom vyšetrovacieho tímu a priniesť nové dôkazy a možnosti do prípadu. 

Z tejto knihy je úplne cítiť autentickosť vyšetrovania a uveriteľnosť výskumu, ktorý je nosnou témou detektívky Altairovej, pretože sama autorka sa tomuto oboru venuje. Avšak to, ako dokázala prepojiť myslenie vraha s dokonale premyslenými postupmi, prvkami z gréckej, egyptskej či mayskej mytológie a následne aj so samotným vyšetrovaním bolo fascinujúce. "Hráč so smrťou", ako nazvali vraha, mal naozaj všetko do detailov premyslené, prepojenia medzi vraždami a rozuzlením sa síce zdajú komplikované, ale sú sú v famózne a v konečnom dôsledku do seba skvele zapadajú. Autorka sa s tým ne*ere, pretože z vraha naozaj spravila psychopata a čo je zaujímavejšie - absolútne by ste nepovedali, že je to on. Minimálne 3x nám autorka predostrela možných páchateľov. 

Veľmi ma zaujala aj samotná vyšetrovacia časť, s viacerými technikami a možnosťami spracovania dôkazov som sa osobne stretla 1x a až som bola prekvapená, ako ľahko sa tak dá zviesť vina na nevinného, ak viete ako na to. Moje paranoidné ja sa začína báť, kedy ma zatknú kvôli niekomu inému.

Interpretácia príbehu bola zvládnutá dobre. Priznám sa, že zo začiatku som si zvykala trošku dlhšie, pretože jemný hlas Andrei Elsnerovej sa mi hodí skôr k romantickým príbehom, ale postupne ako som sa zoznamovala s ostatnými postami, zvykla som si. S hlasom pracovala primerane, dokázala s ním navodiť napätie tam, kde si to príbeh vyžadoval a naopak zjemniť ho, keď sme mali možnosť ponoriť sa skôr do osobného prežívania postáv. Číta zrozumiteľne, preto je kniha ľahko počúvateľná aj na zvýšenej rýchlosti a slová sa vám neprelínajú. Jej prednes tak hodnotím pozitívne a určite sa teším aj na ďalšie časti, pretože jej hlas si už automaticky spájam s touto knihou. 

Celkovo spracovanie audiokníh od Kanopy sa mi veľmi páčia. Už sa mi pár krát stalo, že niektoré knihy som nedopočúvala, pretože interpret bol nudný a monotónny, alebo boli nevhodne zvolené hudobné prechody, ktoré ma rušili. Pri knihách od nich sa mi to nikdy nestalo. Od Kanopy je toto moja štvrtá audiokniha a s každou som spokojná, pretože voľba interpretov je výborná a aj hudobné prechody sú zvolené tak akurát. Páči sa mi tiež, že pri sériách majú určených iných interpretov, preto sa mi navzájom ich hlasy nepletú. Tak ako sa mi Elsnerová bude spájať navždy so sériou o agentke Altairovej, Nina Horáková bude pre mňa stále detektívka Staffordová zo série od Sarah Flint. Mimochodom, tu sa neviem už dočkať nejakej inej jej knihy, Maminčin mazánek bol vynikajúci.

Ukončím to tak, že ak ste fanúšikmi seriálu Myšlienky vraha, kniha V kleci a celkovo séria od Altairovej vás určite zaujme. Autorka si pre nás navyše pripravila záhadu, ktorá je na pozadí pátrania po vrahovi a týka sa Sayerinho mŕtveho snúbenca, preto som zvedavá, ako sa to bude ďalej vyvíjať a aké šialené prípady si pre nás autorka pripravila. Za mňa opäť raz jedna chytľavá séria, v ktorej chcem rozhodne pokračovať.


KNIHU ODPORÚČAM POSLUCHÁČOM, KTORÍ MAJÚ RADI KNIHY S PSYCHOLOGICKÝM POZADÍM VRAHOV A NETRADIČNÝMI PREPOJENIAMI


Obsahové varovanie:

° techniky smrti, ktoré sú kruté a bezcitné

° atentát na vyšetrovateľov 

° týranie ľudí a zvierat

Pozitíva knihy:

+ výborná interpretácia, ktorá dodávala príbehu atmosféru

+ psychologické pozadie vraha

+ prepojenie  s mytológiou

Negatíva knihy:

- na hlas a prednes interpretky si treba chvíľku zvykať

Originálny názov: Caged

Názov: V kleci

Autor: Ellison Cooper

Interpret: Andrea Elsnerová

Dĺžka: 12:00 hod

Rok vydania: 2023

Formát: audiokniha

Vydavateľstvo: Kanopa

Knižná verzia: IKAR, 2019, 392 str., 9788055167312


ZA POSKYTNUTIE KNIHY NA RECENZIU ĎAKUJEM KANOPA NAKLADATELSTVÍ


Kliknutím na obálku si môžete zakúpiť audioknihu: