Každý deň je príležitosť na úsmev! 

Trináste znamenie

15.03.2024

Wow toto bolo výborné!

Od čias Twilightu, kde som bola bez debaty tím Jacob, som tak neprepadla vlčej fantasy ako tejto knihe. Hneď po dočítaní som bojovala sama so sebou, či si nekúpim ďalšiu časť v českom jazyku.
Vôbec som nepredpokladala, že námet tejto knihy ma tak veľmi zaujme a kniha (a vlastne aj celá séria) sa tak stane mojou quilty pleasure. 

Očakávala som nejakú teenagerskú vlčiu fantasy, kde sa dievča zaľúbi do vlka, a vlastne taká tá klasika, ktorú predurčuje tento štýl. Ale že dostanem knihu, kde je naozaj veľmi zaujímavo spracovaný svet vlkov, prepletajú sa v ňom rôzne tajomstvá a mágia, astronómia a astrológia, to som naozaj nečakala. A prekvapivo, veľmi ma to bavilo.

Hlavnou hrdinkou príbehu je Ayla, dcéra alfu zo svorky Raka, ktorá však vždy patrila k vyvrheľom. Jedinými priateľmi sú pre ňu jej brat a najlepšia kamarátka, ostatní ňou opovrhujú, pretože vzišla zo vzťahu vlka s človekom, čo z nej nerobí čistokrvného člena svorky. Všetko môže zmeniť rituál, ktorý ju čaká po dovŕšení dospelosti a vďaka ktorému sa bude môcť navždy odpútať od svorky, do ktorej sa narodila. Ani táto šanca však pre ňu nedopadne podľa predstáv a Ayla je predurčená stať sa partnerkou synovi alfy svorky Levov, dávnym nepriateľom svorky Raka. Rituál však naruší tajomná svorka Hadonosov, ktorá žiada o prijatie do zverokruhu. Po zamietnutí ich žiadosti a následnom odmietnutí Aylyn za partnerku budúceho vodcu Levov prepukne boj, ktorý započne novú vojnu medzi svorkami. Aylyn sa podarí utiecť, aj keď vidí smrť vlastnej rodiny, no zachránia ju práve členova svorky Hadonos. Má šancu prežiť v cudzej svorke, ku ktorej nie je zaviazaná? A prečo ju to ťahá k ich alfe Kadenovi, keď hviezdami je zaviazaná úplne niekomu inému?

Okrem vlkov však dostaneme aj zverokruhy, tajomstvá okolo slnečných a mesačných čarodejníc, úžasné vlčie svorky so špecifickými útočnými alebo obrannými schopnosťami a áno, aj sľubovanú erotiku, ktorá sa však objaví až v tretej tretine knihy, za to si jej užijete dostatok. Pamätám si, ako som sa o knihe bavila s jednou babou a robila som si srandu, že prečo má kniha v názve "erotická vlčia fantasy", keď hrdinka maximálne sníva o jej vyvolenom. Odpovedala mi: "Počkaj, už sa blížiš k časti, kde zmeníš názor". A veru hej, autorka venovala erotike v príbehu takmer celú jednu kapitolu, ale aj túto časť príbehu perfektne pripísala vlastnostiam vlkov, o ktorých to celé je. Erotika nebola iba prvoplánová záležitosť, aby v knihe niečo bolo, ale autorka ju podmienila cyklu vlkov, páreniu, kedy pud nevedia zvieratá ovládať. To, že sa to dialo v ľudskej podobe je, samozrejme, čitateľsky vábivejšie, ale rozhodne nemôžeme povedať, že autorka to prehnala. Táto časť výborne zapadla do komplexného života svorky.

Ayla bola úžasná postava, veľmi mi sadla a fandila som jej. Úplne som verila jej naivitu a občasnú neschopnosť myslieť racionálne, keďže všetko normálne jej bolo roky odopierané. Šikanovaná vo vlastnej svorke kvôli pochybeniu jej vlastného otca - alfu svorky Raka. Nevie sa dočkať, kedy sa vďaka rituálu bude môcť oslobodiť a vytvorí si puto s vlkom z inej svorky. Bolo mi jej ľúto, pretože trpela kvôli otcovi, ktorý aj keď niesol plnú zodpovednosť za jeho čin, týral ju rovnako ako ostatní členovia svorky. Páčilo sa mi, že si uvedomovala ako svoje slabosti, tak aj svoje schopnosti a nebola typickou "bad ass" hrdinkou, ktorá verila, že všetkým nakope zadok. 

Veľmi sa mi páči ten vytvorený svet, jeho zákonitosti, ktoré nám autorka odhaľuje postupne a ešte nám toho určite odhalí v ďalších častiach viac. Dokonca pridala aj tajomstvo okolo Ayly a jej pôvodu, čo knihe pridáva ešte viac drámy. Ukončila to v najlepšom, aj keď určite by som privítala oveľa viac stránok. 

Astronómia a astrológia bola síce v príbehu citeľná, ale nemusíte sa báť nejakých ezoterických rečí. Autorka si vzala len určité zákonitosti, s ktorými ďalej pracuje v rámci svojho vytvoreného sveta a veru musím uznať, že z toho vytvorila to najlepšie, čo sa dalo. Výborne zapasovala nie len živly, ale aj samotné zverokruhy, ktorým vytvorila na základe ich vlastností skvelé schopnosti. 

Autorka ma navyše veľmi ľahký a čitateľný štýl, nepoužíva náročné vety a spojenia. Aj keď príbeh v sebe stále skrýva priveľa otázok a možností na jeho rozvinutie, nie ste z deja dezorientovaní, ale plynie postupne. Tajomstvá odhaľuje alebo naopak naznačuje presne vtedy, kedy sú potrebné a tak zachováva aj dynamiku textu. Nepostrehla som v príbehu žiadne pasáže, ktoré by ma nudili.

Ja som si čítanie tejto knihy veľmi užila a úplne to bol pre mňa únik z reality. Prepojenia s astrológiou, vlčím svetom a v konečnom dôsledku aj vytvorený trojuholník, v ktorom súperia láska s nenávisťou sú rozhodne skvelým lákadlom.


KNIHU ODPORÚČAM ČITATEĽOM, KTORÍ MAJÚ RADI VLČIE FANTASY, ASTRONÓMIU A NEVADÍ IM EROTIKA.


Obsahové varovanie:

° zabíjanie a vražda

° erotika

Pozitíva knihy:

+ fantasy príbeh, ktorý dáva zmysel

+ prepojenie s astrológiou a využitie zverokruhov

+ čitateľnosť príbehu

Negatíva knihy:

- krátkosť príbehu

Originálny názov: Moon Touched

Názov: Trináste znamienie

Autor: Elizabeth Briggs

Počet strán: 296

Rok vydania: 2024

Väzba: brožovaná väzba (paperback)

Vydavateľstvo: Cosmopolis (GRADA)

ISBN: 9788080907051   


ZA POSKYTNUTIE KNIHY NA RECENZIU ĎAKUJEM VYDAVATEĽSTVU GRADA


Kliknutím na obrázok si môžete zakúpiť knihu: