Každý deň je príležitosť na úsmev! 

Půlnoční knihovna (audiokniha)

17.01.2023

Knihu Polnočná knižnica som mala v pláne prečítať už dlho. Mám ju aj vo forme elektronickej knihy, ale nakoniec som sa rozhodla pre audio verziu príbehu. Budem ju ale hodnotiť z príbehovej stránky, pretože by som si ju rovnako užila aj v knižnej verzii. Nesie v sebe totiž tému, nad ktorou sa určite už zamyslel každý za nás.

Čo by sme robili v inom živote, ak by sme sa v určitých okamihoch nášho života rozhodli inak? 

Namiesto gymnázia by som išla na Obchodnú akadémiu, namiesto technickej školy by som išla na pedagogickú, nikdy by som si nezačala s tým jedným konkrétnym chalanom, naopak s tým druhým by som to skúsila... Otázky, ktoré nám hmýria v hlave a nepoznáme na ne odpovede.

Nora Seedová mala toho svojho života už plné zuby. Nič sa jej nedarilo, vyhodili ju z práce a rodina, ktorá jej ostala s ňou pretrhla všetky kontakty. Vyčíta si, že nepokračovala v plaveckej kariére, ale aj to, že prestala hrávať v bratovej kapele, dokonca rozmýšľa, kde by bola, keby nezrušila svadbu s jej snúbencom. Určite by sa mala lepšie ako teraz, keď jej umrel ešte aj kocúr. A tak sa jedného dňa rozhodne ukončiť to a vezme väčšie množstvo liekov. Dúfa, že už sa neprebudí, no aké je jej veľké prekvapenie, keď sa zrazu ocitne v knižnici, ktorá sa volá Polnočná knižnica

Pamätáte si tú scénu z Harryho Pottera, keď sa dobrovoľne rozhodol umrieť rukou Voldemorta a zrazu sa ocitne s Dumbledorom na nástupišti 9 a 3/4, na mieste, ktoré je akousi prestupnou stanicou medzi životom a smrťou. Presne to mi pripomínal priestor Polnočnej knižnice, no namiesto Dumbledora tu Noru čakala stará známa knihovníčka z jej školy, ktorá jej dala ponuku vybrať si akúkoľvek knihu z poličiek. Každá kniha v sebe niesla príbeh, ktorý Nora prežívala, ak by sa v dôležitých momentoch svojho života rozhodla inak. Nora tak dostane príležitosť vyskúšať si to, o čom doteraz len snívala - viaceré verzie svojho života.

Spolu s Norou vidíme aké by to bolo, keby si Dana, svojho ex, predsa len vzala za muža. Zažije aj  výskumnú výpravu ľadovcov, je z nej úspešná olympijská plavkyňa, rocková hviezda, má život v Austrálii, kam vždy chcela ísť s najlepšou kamarátkou, a dokonca v jednom živote je aj matka úžasného dievčatka. No v každom živote vidí aj to, čo je iné, o čo prišla, a koho stratila, kto utrpel jej zmenou povolania, a pre koho to znamená celé životné smerovanie.

Vďaka Nore máme možnosť si uvedomiť, aký vzácny je náš život, ktorý sme sa rozhodli žiť, a ktorý sme si vybrali. Každé jedno naše rozhodnutie ovplyvňuje nie len naše životy, ale aj životy iných ľudí. Formuje nás, pretvára a mení na ľudí, ktorými sme. Neexistuje dokonalý život, tak ako neexistuje ani dokonalé rozhodnutie žiť ho podľa svojich dokonalých predstáv. Výčitky, pády a zlyhania patria k životu a musíme to prijať. 

Veľmi magický bol pre mňa moment, keď si Nora uvedomila, že všetky jej predstavy o živote, ktorý mohla žiť vlastne neboli jej túžby, ale očakávania niekoho iného - otec z nej chcel mať plavkyňu, brat z nej chcel mať hudobníčku, knihovníčka výskumníčku a jej ex manželku, ktorú si omotá okolo prsta. Vďaka tomuto uvedomenie sa aj kniha výčitiek zrazu zmenšuje a Nora si uvedomí, že jej život sa oplatí žiť, aj keď sa zdá byť skôr trápením, pretože je to jej voľba, a vždy má príležitosť zmeniť predovšetkým svoje postoje. 

Nora bola úžasná postava, spočiatku plná depresie, no postupne nachádzala samú seba, svoje prednosti a naučila sa milovať hlavne seba a svoje voľby. Fandila som jej a veľmi ma bavilo žiť viacero verzií jej životov. Aj vďaka nej sa naučíte opäť milovať SVOJ život, pretože je VÁŠ, nikoho iného. Vidíme prerod depresívnej trosky na konci života na bojovníčku, ktorá doslova vstala z popola a má túžbu žiť. 

Aj keď je kniha plná myšlienok, niektoré mi prišli už príliš prekombinované a priznám sa, musela som si ich občas pretočiť späť, aby som si ich vypočula viackrát. Kniha sa v určitej chvíli zaoberá aj "metaverzom" a otázkou, či je naozaj možné žiť v inom vesmíre inú verziu svojho života. Zabŕda do fyziky a vedeckých javov, čo mi prišlo zbytočné, mala som pocit, že autor tým chcel zreálniť možnosť života v rôznych dimenziách, no nebolo to nutné. Filozofia sa v rôznych podobách nachádzala takmer v každom živote, ktorý Nora žila.

Kapitoly resp. v mojom prípade súbory, boli primerane dlhé. Každá jedna je pomenovaná podľa toho, čo sa v danej kapitole udeje. Interprétka bola výborná, presne vedela, kde hlas zvýšiť, kde ho znížiť. Počúvanie tejto knihy bol skutočný zážitok, celý príbeh sa vám odohráva pred očami, predstavujete si všetko, čo hovorí, a čo je podstatné - neuspáva. Odporúčam však posunúť rýchlosť na 1,5, pretože na normálnej rýchlosti to navodzuje pomalé tempo a dynamiku príbehu, čo by bolo na škodu. 

Áno, kniha a jej záver je predvídateľná, ale v podstate to je aj život. Všetci vieme, že umrieme, no je na nás, či umrieme s pocitom spokojnosti svojho života, s našimi rozhodnutiami a voľbami, alebo budeme trápiť myseľ myšlienkami "Čo by bolo keby". 

Ak práve neviete, čo so životom, určite si prečítajte, alebo vypočujte túto knihu, naučí vás opäť milovať život. Celému príbehu dávam 4⭐️ /5.

Originálny názov: The Midnight Library

Názov: Půlnoční knihovna

Autor: Matt Haig

Dĺžka: 10:44 hod

Rok vydania: 2022

Formát: audiokniha

Vydavateľstvo: OneHotBook

Knižná verzia: IKAR, 2021, 336 str., ISBN 9788055179698



KNIHU ODPORÚČAM ČITATEĽOM, KTORÍ MAJÚ RADI MELANCHOLICKÉ PRÍBEHY A KNIHY O ZMYSLE ŽIVOTA, OBĽUBUJÚ FILOZOFICKÉ MYŠLIENKY A TIEŽ TÝM, KTORÍ POCHYBUJÚ O SVOJICH ROZHODNUTIACH. 


"Životu nemusíš rozumieť, stačí ho žiť."

Obsahové varovanie:

° mentálne zdravie

° depresia a melanchólia

° pokus o samovraždu

Pozitíva knihy:

+ myšlienka cestovania viacerými životmi

+ pozitívny záver

+ veľa myšlienok na zamyslenie

+ krátkosť a plynulosť kapitol

Negatíva knihy:

- niekedy priveľa filozofických úvah

- predvídateľnosť