Každý deň je príležitosť na úsmev! 

Online kšeft (a toxická láska)

22.01.2023

Nič nie je otravnejšie, ako falošné označenia na sociálnych sieťach, o tom, že ste vyhrali iPhone, či maily od afrických príbuzných o vašom utajovanom dedičstve. Tieto finty prekukol už takmer každý, len málokto naletí, väčšinou ten, čo nemá prehľad o najznámejších podvodoch cez internet. Ale čo robiť, keď praktiky online podvodníkov sú sofistikovanejšie, a sľubujú vám okamžitý zárobok? Presne o tom hovorí nová kniha od Petry Hederovej.

Slovami klasika: "Rozmohl se nám tady takový nešvár." A tým sú pyramídové firmy. V knihe Online kšeft (a toxická láska) autorka odkrýva podvodné správanie presne takýchto biznisov, a minimálne z tohto titulu by si mal podľa mňa knižku prečítať každý, kto čo i len na chvíľku uveril ilúzii ľahko zarobených peňazí.

Rišo má už dosť nudnej a stereotypnej práce v korporáte, kde je pre všetkých len číslo, a bezduché klikačky do PC ho nebavia. Okrem cvičenia v posilňovni, občasného behania a stretávania sa s kamošmi pri pive, nemá ani nič iné na robote. Svoju ex Miu podviedol, a aj keď si svoju chybu uvedomil, nedokázal ju zatiaľ získať späť. Zaujíma sa však o kryptomeny a z letargie ho vytrhne práve Mia, ktorá mu ponúkne zaručenú prácu snov. "O nič nejde, budeš len celebritám likeovať fotky a videá, a do tvojej krypto peňaženky sa budú sypať peniaze." Presne takýmito slovami ho dokázala dostať do biznisu roka. Opantaný jej krásou, túžbou získať ju späť a s vidinou konečného oslobodenia sa od korporátu pristúpi na ponuku.

Mia naopak nikdy nemienila pracovať pre nikoho iného. Vždy chcela zarábať hlavne sama na seba, bez zmlúv, odvodov a podobných byrokratických záležitostí. Jej jedno zamestnanie vo firme ponúkajúcej aloe vera gély a zázračné kolagény jej zaručilo už novučičký mercedes (podobnosť so známymi značkami vôbec nie je náhodná), no to jej nestačí, a preto pristúpi na ponuku neznámej Franny. Má na Slovensku rozbehnúť novú pobočku firmy Netcorp, ktorá garantuje prácu z domu a k tomu zárobky v tisíckach eur mesačne bez zbytočnej námahy. Mia neváha a ponuku prijme. Čoskoro pod sebou začne združovať ľudí, ktorí sú rovnako nadchnutí, ako ona, no mašinéria sa rozbieha a je len otázkou času, kedy neznáma firma bez konateľov raz a navždy opustí sociálny priestor aj s peniazmi ľudí, ktorí do nej investovali prvotné vklady.

Pyramídové firmy som registrovala, no nikdy som úplne nechápala ich systém. Vďaka tejto knihe som však porozumela hlavnej pointe, kedy vrchol pyramídy doslova bohatne na ilúziách jej spodku. Hneď mi napadla nejedna firma na Slovensku, ktorá si tieto praktiky prisvojila a pochybný biznis skrýva za saká a image znalých odborníkov. 

Kniha je útla a priznám sa, prvá časť z Richardovho pohľadu mi prišla trochu nezáživná, nebavila ma. Rišo mi prišiel nudný, otrávený a hlavne, keď opisoval prečo sa s ním rozišla Mia, moje sympatie išli prudko dolu. Ale potom, keď prišla časť s Miou ma kniha začala baviť, všetko zrazu dostalo taký spád, a tie triky, ktoré využívala, čumela som. V živote by mi nenapadli také úskoky, aké napadli jej. Na jednej strane som si povedala, že je to originálne, na strane druhej mi prišlo jej "obetí" ľúto. Ešte počas prvej časti som si hovorila, že chápem jej postoj k Rišovi, no potom som s ňou nedokázala sympatizovať absolútne v ničom, jej toxicita priam sršala so stránok knihy, navyše jej pohľad na svet mi zdvíhali tlak. Jej časti však boli pre mňa oveľa zaujímavejšie a čítavejšie. Obe postavy ale pre mňa boli nesympatické, aj keď Riša mi na konci bolo trošku ľúto, záver mi však potvrdil to, čo som si myslela o Mii.

Autorka má pomerne jednoduchý štýl písania, všetko povie priamo a nenudí dlhými opismi, ktoré by sa do tejto témy ani nehodili. Písala vecne a aj vďaka malému počtu strán som knihu prečítala doslova vo vani. Keď sa to totiž rozbehlo a v príbehu sa začali objavovať prvé drámy, strany ubúdali jedna za druhou. Malý formát knihy z nej robí príjemnú kabelkovú jednohubku, môžete si ju so sebou vziať kamkoľvek a vôbec vás nebude ťažiť. 

Knihe dávam 3,5⭐️/5 práve kvôli, pre mňa, nie až tak záživnému začiatku, no knihu si určite prečítajte práve kvôli téme, ktorá poukazuje na aktuálne nekalé praktiky na sociálnych sieťach. 


KNIHU ODPORÚČAM ČITATEĽOM, KTORÍ HĽADAJÚ NENÁROČNÚ KNIHU SO ZAUJÍMAVOU, NEOPOZERANOU TÉMOU A TÝM, KTORÍ SA ZAUJÍMAJÚ O PRAKTIKY PYRAMÁDOVÝCH FIRIEM. NEODPORÚČAM, AK HĽADÁTE SILNÉ ROMANTICKÉ PRÍBEHY.


Obsahové varovanie:

° toxicita hlavnej postavy

° nekalý biznis

° podvody

Pozitíva knihy:

+ zaujímavá, neopozeraná téma

+ odkrytie neférových postupov pyramídových firiem a poukázanie na ich dôsledky

+ vecnosť, čítavosť bez zbytočného naťahovania

Negatíva knihy:

- zdĺhavý, nezáživný úvod 

- hlavný hrdina si nezískal moje sympatie

Názov: Online kšeft (a toxická láska)

Autor: Petra Hederová

Počet strán: 144

Rok vydania: 2022

Väzba: brožovaná väzba (paperback)

Vydavateľstvo: Petronela Hederová

ISBN: 9788057044444


ZA POSKYTNUTIE KNIHY NA RECENZIU ĎAKUJEM PROJEKTU PODPORUJEME SLOVENSKÝCH AUTOROV


Kliknutím na obálku knihy si môžete zakúpiť knihu: