Každý deň je príležitosť na úsmev! 

Láska na francúzskom vidieku

07.01.2023

Pamätáte sa na sympatickú Ellu  z knihy Za láskou do Paríža, ktorá plnila syrovú výzvu a zároveň v Paríži našla aj svoju osudovú lásku, Serga, pohľadného predavača syrov?

V pokračovaní príbehu, ktorý sa nám predostiera v knihe Láska na francúzskom vidieku, nám autorka dala možnosť nahliadnuť do ich životov po tom, ako vytvorili pár, našli si spoločný režim a Ella sa udomácnila ako v Paríži, tak aj v práci. No ak čakáte krásny, sladký život bez prekážok, ste na omyle, pretože hneď v úvode knihy sa Ella dozvie, že je tehotná, čo zásadne mení nie len vzťah našej dvojice, ale v podstate všetko, čo do vtedy spolu stihli vybudovať.

Serge si totiž nevie predstaviť vychovávať dieťa v Paríži a navrhne Elle, aby sa odsťahovali na vidiek, na malú farmu. Ella s tým ale zásadne nesúhlasí, ona si vie totiž predstaviť vychovávať dieťa všade možne, len nie na vidieku. Po dlhých debatách tomu však nakoniec dá šancu a spoločne tak odchádzajú na vidiek v okolí rieky Loire, na koziu farmu, ktorá je v stave, že čoskoro padne Elle na hlavu. Serge v tom však nevidí problém a prisľúbi Elle rekonštrukciu ešte pred narodením ich dieťaťa. 

No ako sa ukáže, polorozpadnutá farma nie je tým najväčším problémom medzi našou dvojicou, a to hlavné, čo obaja potrebujú zistiť nie je to, či má pevné základy na výchovu dieťaťa farma, ale predovšetkým ich vzťah. Do toho prichádza Sergova frustrácia z neúspechu pri výrobe syra, Ellina frustrácia z nemožnosti sa realizovať viac, no najväčším problém predstavuje Sergova bývalá manželka a Ellin nový kamarát Chuck.

Nemôžem si pomôcť, ale po celú dobu som sa zo správania dvojice chytala za hlavu. Toľko nedorozumení a nevysvetlených konfliktov som azda ešte v žiadnej knihe pokope nevidela. Takmer všetko, čo spravila alebo nespravila Ella alebo naopak Serge vyvolalo nejaké nepochopenie, ktoré vyústilo v domýšľanie. Pri čítaní som si viackrát uvedomila, ako veľmi mi chýbal príbehový pohľad zo strany Serga, pretože takto som si aj ja mohla len domýšľať, ako to asi pochopil, čo tým chcel asi naznačiť a pod. 

V celom príbehu tak môžeme pozorovať absolútne zlyhávanie v komunikácii medzi partnermi, kedy len na samotné oznámenie tehotenstva Ella "hľadala" príležitosť. Chápem, že pravdepodobne bola vystrašená a cítila sa možno neistá, pretože so Sergom bol predsa len ich vzťah v začiatku, ale haló, si dospelá žena, tak hádam vieš, ako sa žena stane tehotnou. Ale to bol ten najmenší problém. V príbehu sa ocitlo veľmi veľa príhod, kedy podľa mňa  dôležitejšie veci spolu nekomunikovali a spoliehali sa na to povestné "veď to vyšumí".  No čím viac sa toho nabaľovalo, tým viac sa naša dvojica namiesto približovania od seba vzďaľovala. Až keď začali o veciach ako-tak hovoriť, začali sa ľady hýbať a konflikty pomaly riešiť. Samozrejme, pokým si opäť Ella nepostaví hlavu, a neodíde vo vysokom štádiu tehotenstva späť do Paríža. A určite si domyslíte, čo sa stalo.

Okrem toho sa Ella rozhodla otvoriť aj syrovú kaviareň. Táto pasáž plánovania a vybavovania ma veľmi zaujímala a celkovo musím povedať, že čo sa týka prostredia, zamilovala som si ho. Celkovo myslím, že autorka veľmi oživila dej aj začlenením Ellinej rodiny do príbehu a pridaním mini romantických zápletiek s postavou Charlesa a Francois, Sergovej bývalej manželky. Ako čitateľ som vedela, že ani od jedného v podstate níc nehrozí, takže mi ich postavy nevadili, no samozrejme hlavné postavy ich vnímali ako hrozby, čo stupňovalo napätie medzi nimi.

 Autorka má veľmi pohodový štýl písania a hovorila som to už pri prvej časti, že mi štýlom písania veľmi pripomína Julie Caplin a jej Romantické úteky. Príbeh je naozaj písaný dobre, stránky vám ubiehajú pod rukou a akurát dlhé kapitoly tomu len pomáhajú. Veľmi sa mi páči aj celková grafika všetkých príbehov vydávaných v edícii Za láskou a táto kniha nie je výnimkou. Okrem veľmi jemnej obálky skrýva vo vnútri aj krásne spracovanie 4 hlavných častí knihy. 

Autorka sa totiž rozhodla príbeh rozčleniť podľa ročných období, a aj keď tak na mňa príbeh pôsobil príliš rýchlym dojmom, pekne to posúvalo časovú linku celého deja. Rozčleniť však cca 300 stranovú na 4 celky, a nevynechať tak nič podstatné môže byť riziko, pretože predsa len, v priebehu pár strán ubehol aj celý mesiac a ani sme sa nenazdali a Ella zrazu rodila, no autorka to pomerne dobre zvládla. Dej mal však stále zachovanú dynamiku, nevyčerpával zdĺhavými opismi, stále pôsobil romantickým a oddychovým dojmom. Aj keď ako som spomenula, autorka našim postavám dopriala "drámy" až-až.

Samozrejme, po celú dobu sme vedeli, že sme stále vo Francúzsku, syr, jemné pečivo a všetko francúzske bolo cítiť na každej strane. Ja som si to čítanie užívala a vidno, že autorka si užívala písanie. Len jednu "výčitku" smerom k nej mám, a to, že zo začiatku mi Ella prišla trošku hlúpučká, hlavne počas jej gynekologickej prehliadky. Neviem, ako prebiehajú prehliadky vo Francúzsku, ale aby sa dospelá žena, tehotná, čudovala, že jej ide doktorka robiť vyšetrenie aj vnútorným sonom, ma trošku prekvapilo. Ella, teda autorka, túto časť opisovala pre mňa dosť neuveriteľne. Tiež som ostala v šoku, keď to Ella oznámila svojej mame a jej prvá otázka bola, či to čaká so Sergom. No keby sa toto mňa spýtala mama, asi by som jej hneď položila. Ale to sú len moje osobné postrehy k správaniu postáv, inak bola kniha super oddychová, vtipná, ľahká a svojím spôsobom aj francúzsky očarujúca. Autorka tak túto syrovú dulógiu ukončila príjemne. Knihe dávam 4⭐️/5.


KNIHU ODPORÚČAM ČITATEĽOM, KTORÍ MAJÚ RADI ROMANTICKÉ PRÍBEHY Z PROSTREDIA FRANÚZSKA, A KTORÍ SA RADI VRACAJÚ K PRÍBEHOM POSTÁV


Originálny názov: Fromage à Trois

Názov: Láska na francúzskom vidieku

Autor: Victoria Brownlee

Počet strán: 304

Rok vydania: 2022

Väzba: brožovaná väzba

Vydavateľstvo: Metafora (GRADA)

ISBN: 9788080903800


ZA POSKYTNUTIE KNIHY NA RECENZIU ĎAKUJEM VYDAVATEĽSTVU GRADA


Kliknutím na obálku knihy si môžete zakúpiť knihu:

Obsahové varovanie:

° nečakané tehotenstvo

° žiarlivosť (minimálna)

° hádky a nedorozumenia medzi hlavnými postavami ( akurát v rámci deja, nepresiahne to únosnú mieru)

Pozitíva knihy:

+ vtipná

+ oddychovka

+ svižný štýl písania

+ prostredie na vidieku

Negatíva knihy:

- miestami rýchle presúvanie v čase

- málo uveriteľné správanie postavy na lekárskej prehliadke