Každý deň je príležitosť na úsmev! 

Keď srdce zavolá

26.01.2023

Ja som očarená. Veľmi dlho som nečítala tak pokojný, rozvážny príbeh, ktorý by ma napĺňal vnútorným pokojom, ako kniha Keď srdce zavolá.

Hneď na začiatku poviem - nečakajte od knihy drámu, dynamický dej a romantiku na každej strane. Nie, ako som povedala, kniha je plná pokoja, plynie pomaly, romantika je v jej pozadí síce citeľná, ale nelietajú okolo vás iskry, ako pri svätojánskej vatre.

Mladučká učiteľka Elizabeth dostane ponuku od nevlastného brata Jonathana prísť za ním do časti Kanady, ktorá ešte nie je tak plne rozvinutá, ako mesto, v ktorom doposiaľ žila. Po dlhšom uvažovaní, však ponuku prijme a odchádza na kanadské prérie, aby učila deti miestnych farmárov. Po príchode do Calgary však svojim nezáujmom o vzťah urazí školského inšpektora, ktorý ju pošle ešte ďalej, ako si pôvodne myslela - do Skalnatých vrchov, do dedinky Pine Springs, kde ľuďom na dobrú noc zavíjajú kojoty. Tu však nachádza spoločenstvo farmárov, ktorí ju privítajú s otvoreným srdcom, pretože sú neskonale vďační za príchod učiteľky. No aj keď Beth prišla predovšetkým učiť, čoraz viac sa v jej srdci ozýva túžba po mladom kanadskom jazdcovi Wynnovi, ktorý je však rovnako odhodlaný vyhýbať sa vzťahom, ako Beth. Počúvnu nakoniec obaja volanie svojho srdca, alebo sa ich cesty rozídu?

Presne toto som teraz potrebovala, sympatické postavy, dej, pri ktorom zdvíhate kútiky úst a je úplne nenáročný, žiadne intrigy, len spolupatričnosť spoločenstva a krásne prostredie. Veľmi ma bavilo čítať o útrapách, ale aj malých víťazstvách Beth. Dievča z mesta, kde mala všetko, prichádza na vidiek, kde si musí od základov zariadiť svoj útulný dvojizbový domček. Navyše, jej profesia mladej učiteľky mi učarovala, jej interakcia a zápal dať deťom to najlepšie zo seba bolo veľkým pozitívom príbehu. Čakala ju neľahká úloha, pretože deti, ktoré učila sú v rôznych vekových kategóriách, a každý má úplne iný prístup k učeniu. Sama som robila dlhé roky animátorku, preto som sa vedela dokonale vžiť do jej úlohy, a tému knihy som tak vnímala aj v úplne inej rovine. Jej aktivity, a túžba deťom čo najviac spríjemniť učenie, zapájať ich do aktivity v spoločenstve a hlavne ich podporovať k spolupráci a úcte k sebe navzájom, boli úžasné.

Som rada, že autorka nespravila z hrdinky nemohúcu žienku, ktorá nič nezvládne, no ani sa z nej nesnažila spraviť emancipovanú ženu, ktorá zvládne všetko a nepotrebuje mužov. Nebála sa o pomoc požiadať aj tých, no tiež si nenechala od nich skákať po hlave. Vyvážená rovnováha. Naopak Wynn, ten bol dokonalý gentleman, a aj keď by som ho v knihe privítala oveľa viac, vždy keď sa v príbehu objavil, milovala som ho - tajomné úškrny, pozornosť, galantnosť. 

Janette Okeová nenamáha čitateľa hlbokými myšlienkami, napriek tomu sa mi veľmi páčilo, ako hlavná postava Elizabeth hocikedy počas dňa vyslovila sama pre seba malú vďaku či prosbu smerom k Bohu, ako sama so sebou vnútorne viedla dialógy presne tak, ako to robíme všetci.
Často bojovala sama so sebou, so svojimi strachmi, ale tie deti boli tak rozkošné, že jej obavy zahnali svojou bezprostrednosťou preč. V istom bode mi puklo srdce, no autorka svojimi slovami dokázala vniesť do tejto smutnej udalosti nádej a dať všetko opäť do rovnováhy.

Knihu máte prečítanú rýchlo aj vďaka jednoduchému štýlu písania, a hlavne kvôli krátkym kapitolám. Každá jedna je pomenovaná podľa udalosti, ktorá sa v nej odohrá, a takto postupne prejdeme celý školský rok. Niekedy mi to prišlo prirýchle, a želala by som si viac rozvinuté niektoré dni, no kniha aspoň nebola prehnane dlhá a plná vaty.

A aj keď sme vedeli, kam smeruje spojenie Beth a Wynna, jazdca kanadskej polície, priznám sa, chýbalo mi v knižke trošku viac ich vzájomnej interakcie. Preto sa už veľmi teším na ďalšiu časť, keďže v závere knihy sa konečne ich sympatie vybrali tým správnym smerom.

Knihe dávam 4,5⭐️ /5. a ďakujem vydavateľstvu Kumran za výtlačok.  


KNIHU ODPORÚČAM ČITATEĽOM, KTORÍ MAJÚ RADI POMALÉ ROMANTICKÉ PRÍBEHY A KRESŤANSKÚ LITERATÚRU.


Obsahové varovanie:

° smrť jednej postavy

Pozitíva knihy:

+ neopozerané prostredie

+ jemná romantická linka

+ sympatické hlavné postavy

+ deti v príbehu

+ žiadne intrigy

Negatíva knihy:

- málo interakcie medzi hlavnými postavami

- miestami rýchly posun deja a veľké časové rozostupy

Originálny názov: When calls the heart

Názov: Keď srdce zavolá

Autor: Janette Okeová

Počet strán: 264

Rok vydania: 2020

Väzba: brožovaná väzba (paperback)

Vydavateľstvo: Kumran

ISBN: 9788089993239


ZA POSKYTNUTIE KNIHY NA RECENZIU ĎAKUJEM VYDAVATEĽSTVU KUMRAN.SK

Táto recenzia bola napísaná vďaka službe www.storpic.com.


Kliknutím na obrázok si môžete zakúpiť knihu: